El present anàlisi de la reputació turística online de la Regió de Barcelona realitzat al maig de 2024, presenta com a principals objectius:
· Quantificar la valoració agregada dels allotjaments, restaurants i atractius turístics de la destinació, a partir de les puntuacions publicades pels usuaris dins d'una selecció de les principals plataformes online de turisme.
· Establir un seguiment evolutiu dels principals indicadors de reputació iniciats l'any 2015, que permeten la comparativa dels resultats acumulats fins abril/maig de 2024 (nominalment indicat en els gràfics com 2023 en comparació amb l'edició 2022 que incloïa dades acumulades fins maig/juny de 2023).
· Consolidar l'ús d'eines de visualització de dades que permetin més nivell de segmentació i de transferència interna i externa de resultats.
· Identificar àrees i temàtiques d'atenció prioritària dins de l'ecosistema d'intel·ligència turística en el canal digital per a la Regió de Barcelona.
Competències tècniques específiques o sectorials
Definició
Definir, implantar i avaluar el conjunt de línies d'actuació que, d'acord amb l'estratègia municipal, prèvia anàlisi de la seva àrea d'influència, han de dinamitzar l'activitat turística del municipi, incorporant uns serveis i equipaments amb uns alts estàndards de qualitat de servei, vetllant per la seva sostenibilitat.
La competencia implica ...
Gestió pública del turisme.
Xarxa d'equipaments turístics.
Planificació turística.
Màrqueting turístic.
Impacte del turisme al territori.
Elements que defineixen el turisme sostenible.
Cicles de vida dels equipaments turístics.
Tipologia de projectes de desenvolupament turístic.
Quadre d'indicadors de l'activitat turística.
Nivells


L'objectiu de l'estudi es basa en el disseny de la metodologia per a la quantificació i caracterització dels excursionistes a la província de Barcelona, en unes determinades àrees (àrees petites). En una primera fase es defineix el corpus teòric associat al concepte "excursionisme en àrees petites¿ i en una segona fase es proposa la metodologia específica per a la quantificació dels excursionistes, obtenint-ne els resultats.

Aquesta guia proporciona els continguts imprescindibles per ajudar les empreses del sector agroalimentari a implementar una nova activitat de negoci vinculada al turisme, desenvolupant dues activitats econòmiques paral·leles i alhora complementàries. També pretén ser una eina de treball que ajudi les empreses del sector a diversificar la seva activitat, tot posant en valor les seves instal·lacions, crear experiències turístiques, comunicar-les i comercialitzar-les.

Projecte d'actualització i seguiment del Sistema d'Indicadors de Turisme (SIT-DIBA) per a la gestió sostenible de les destinacions de la província de Barcelona. Aquest projecte correspon a una segona fase de revisió i continuïtat d'un projecte inicial fet entre 2013 i 2015 i treballa l'actualització dels indicadors al 2019 amb dades del 2017. Els objectius que es plantegen són disposar d'una eina útil i pràctica per millorar l'eficiència dels processos de gestió territorial del turisme, aportar un anàlisi de la realitat de les destinacions de la província de Barcelona, aportar una caracterització específica per les destinacions considerant els principis de sostenibilitat, i generar coneixement per facilitar la presa de decisions. L'àmbit d'aplicació són 38 destinacions: 11 comarques, 12 municipis capitals de comarca i altres 15 municipis turístics. Com a resultat, a més de les corresponents bades de dades, es redacten uns informes per cada destinació així com un informe general. Projecte vinculat a un conveni entre la Universitat de Barcelona i la Diputació de Barcelona.
Aquest informe monogràfic mostra i analitza les dades que es recullen des del LABturisme de la Diputació de Barcelona, en relació al nombre de visitants als principals atractius, equipaments i llocs d'interés turístic de les comarques de Barcelona, dades que han sigut facilitades pels consells comarcals i ajuntaments de la província de Barcelona, així com dels propis equipaments, i en el cas dels Parcs Naturals, per l'Oficina Tècnica de Parcs
Naturals de la Diputació de Barcelona.
L'informe te com a objectiu dimensionar i territorialitzar els fluxos turístics relacionats amb els principals punts d'interés de la Regió de Barcelona, més enllà de les dades i indicadors que recull el LABturisme sobre l'activitat turística amb pernoctació.
La recollida d'aquestes dades es va iniciar l'any 2011, i es realitza periòdicament cada any des d'aleshores, fet que ha permès disposar d'una sèrie de dades històriques de 14 anys.
Aquest informe es centra en l'anàlisi dels 150 atractius de la Regió de Barcelona amb més visitants al 2023, segons les dades disponibles recollides durant el 2024.

El Laboratori de Turisme de la Diputació de Barcelona realitza periòdicament una enquesta per conèixer la percepció sobre el turisme que hi ha entre la població de la regió de Barcelona, formada per tots els municipis de la província excepte la capital. Entre 2017 i 2022 l'enquesta es va vehicular a través de L'Òmnibus de GESOP. Des de 2023 s'insereix a l'enquesta Òmnibus de la Generalitat de Catalunya, que gestiona el Centre d'Estudis d'Opinió.
En el present informe, GESOP, a qui la Diputació de Barcelona ha encarregat l'explotació dels resultats, exposa els resultats recollits aquest 2024. L'informe ofereix les dades per al conjunt de la mostra de la regió de Barcelona, així com pels principals segments de població. Sempre que ha estat possible, també s'exposa l'evolució dels resultats respecte a anteriors edicions de l'enquesta. Com a annex, s'inclou també la comparativa dels resultats de 2024 de la regió de Barcelona amb els del conjunt de Catalunya, així com amb els de la ciutat de Barcelona i els de les altres tres províncies catalanes conjuntament.

Informe que recull les dades més significatives, tant quantitatives com qualitatives, de l'any 2024. Aquestes dades ajuden a configurar quina és la realitat turística del darrer any a la província de Barcelona i les seves comarques i a poder-ne analitzar l'evolució segons la disponibilitat de dades dels darrers onze anys. En l'elaboració s'han utilitzat tant dades generades des del LABturisme de manera interna com dades extretes de fonts oficials (INE, IDESCAT, el Departament d'Empresa i Ocupació de la Generalitat de Catalunya, l'Ajuntament de Barcelona, etc.). Hi ha un recull d'informació turística, una anàlisi de la conjuntura turística i una mostra de les principals tendències del sector. Esdevé una eina de seguiment i consulta per als agents públics i privats de l'àmbit turístic que els permet optimitzar les operacions a curt o llarg termini, i també disposar de més informació per a la presa de decisions estratègiques.

L'objectiu de l'estudi es conèixer la situació sobre les accions realitzades per les destinacions de les comarques de Barcelona per tal d'esdevenir destinacions turístiques intel·ligents (DTI).
L'estudi s'estructura en 4 blocs: síntesi sobre les característiques i els fonaments conceptuals del DTI; estudi específic sobre l'ús de la tecnologia durant les vacances; el potencial de les destinacions turístiques com a DTI; i les conclusions, recomanacions i propostes de millora
L'estudi s'ha dut a terme gràcies al conveni entre la Gerència de Turisme i el grup de recerca en Turisme de la UOC (Universitat Oberta de Catalunya). També hi ha col·laborat els ens de gestió turística comarcals i locals.

L'objectiu de l'estudi és disposar de dades i analitzar les característiques i els hàbits del visitant de la província que es relaciona amb l'oferta gastronòmica, així com l'impacte que suposa la gastronomia en l'experiència turística.
L'anàlisi descriptiva, a més de l'anàlisi quantitativa, inclou reflexions obtingudes de les entrevistes realitzades a cinquanta gestors turístics i responsables de recursos gastronòmics de la província realitzades al llarg del 2016 i 2017.
Aquest estudi és fruit del conveni de col·laboració signat entre la Gerència de Serveis de Turisme de la Diputació de Barcelona i el Grup de Recerca en Turisme, Cultura i Territori del CETT - UB