Vés al contingut
Logo Diputació
LOGO CRAF
Menú principal
  • Recursos i accions
  • Itineraris formatius
  • Diccionari de competències
  • Recursos i accions
  • Itineraris formatius
  • Diccionari de competències

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Diccionari de competències
Comprensió interpersonal

Competències qualitatives transversals

Definició

Escoltar i entendre els actes, les idees, plantejaments, pensaments, emocions, sentiments de persones i grups, encara que no s'expressin verbalment o hagin estat parcialment plasmades, generant un clima relacional positiu que faciliti l'actuació professional.

La competencia implica ...
Concepte, elements, possibilitats i límits.
Valors i fonts de motivació humanes.
Actituds en la relació professional: respecte, flexibilitat, compromís, credibilitat i distància emocional. Autoestima i seguretat en un mateix tant personal com professional.
Tècniques d'empatia.
Tècniques de recerca d'informació: l'entrevista i l'art de preguntar.
Tècniques d'assertivitat.
Estil comunicatius (verbals i no verbals) com afavoridors de la comprensió i relació interpersonal.
Estratègies per al desenvolupament d'habilitats socials.
Nivells
Description
Reconeix els valors i els drets dels seu interlocutor com base per a una relació professional constructiva. Es comunica i relaciona correctament amb el seu interlocutor.
Level
1
Tasks
· Actua respectant els trets culturals diferencials que poden condicionar la comunicació i la relació professional
· Emet missatges coherents entre allò que diu, com ho diu i el que fa.
· Sap escollir el mitjà i les formes adequades per comunicar-se segons l'interlocutor.
· Fa preguntes de forma adequada per tal d'obtenir informació
· Adapta la seva actuació professional als els estats d'ànim dels seus interlocutors.
· Sap interpretar amb gran precisió els missatges no verbals del seu interlocutor.
Description
Demostra interès per conèixer a l'altre en profunditat, dissenyant i desenvolupant diferents estatègies orientades a aprofundir en el coneixement de l'altre, i crear una relació de confiança amb el seu interlocutor.
Level
2
Tasks
· Fomenta un clima de relació no defensiva i de cordialitat.
· Transment opinions contraries o crítiques al seu interlocutor sense ferir les seves sensibilitats
· Mostra facilitat per establir i mantenir relacions amb un ampli ventall d'interlocutors.
· Recerca informació, opinió en altres professionals per augmentar el seu coneixement envers el seu interlocutor
· Escolta i entén les idees i posicions dels altres, encara que siguin oposades a les pròpies.
· Dedica temps a escoltar a altres.
· Té en compte les preocupacions dels altres i respecta els seus sentiments
Description
Compren les motivacions dels actes dels seus interlocutors.
Level
3
Tasks
· És receptiu a les opinions i els suggeriments dels altres, intentant, en la mesura del possible, establir una relació bidireccional.
· Explica el motiu de les decisions preses, respecte al interlocutor - usuari, i de les accions que s'han de realitzar.
· Estableix una relació de confiança amb els usuaris, famílies de llarga durada, etc.
· Orienta als interlocutors en el seu procès depresa de decisions, tot i respectant la seva autonomia personal
· Argumenta encertadament, davant de tercers, les actuacions dels interlocutors.
Description
Identifica els elements principals (psicològics, socials, etc) que expliquen els seus sentiments i motivacions.
Level
4
Tasks
· Entén els sentiments i preocupacions a partir dels comportaments que desenvolupen els seus interlocutors, encara que no hagin estat concretament expressades.
· Anticipar-se a les reaccions i als comportaments dels altres.
· Escull l'entorn de comunicació-relació més adequat en funció de la transcedència del missatge a donar i de les possibles reaccions estats dels interlocutors.
· S'anticipa a actuacions negatives dels seus interlocutors i usuaris.
· Assessora a tercers en la seva relació amb el seu interlocutor.

4 recursos i/o accions formatives relacionades

Cuadricula Listado

No hi ha recursos disponibles per a aquesta competència

4 Accions formatives del baf

Comunicació empàtica
Presencial
20.00h
Direcció de Serveis de Formació
Taller d'assertivitat
Presencial
10.00h
Direcció de Serveis de Formació
Taller d'assertivitat en l'àmbit de l'atenció sociosanitària
Presencial
8.00h
Direcció de Serveis de Formació
Taller d'escolta activa
Presencial
10.00h
Direcció de Serveis de Formació

Direcció de Serveis de Formació

Travessera de les Corts, 135.

Recinte de la Maternitat - Pavelló Mestral (3a planta).

08028 Barcelona | Tel. 934 049 300

Contacte

Accessibilitat

Logo Diputació